10 jaar leerlingen

Al 10 jaar zijn zij het waar we het voor doen: onze leerlingen zijn het kloppende hart van onze organisatie. Binnen én buiten het klaslokaal krijgen zij een stem en helpen zij onze organisatie op koers te houden. We nemen jullie graag mee in 10 jaar impact op onze leerlingen.

Personal computer, Laptop, Table, Window

Sinds 2013 hebben we

Sinds 2013 hebben

in onze zomerschool kunnen begeleiden en voorbereiden op het nieuwe schooljaar

les gehad van een Teach for Belgium-leerkracht

Gedurende schooljaar 2023-2024 zullen onze leerkrachten een impact hebben op

2.280 leerlingen

5.800 leerlingen

133.292 leerlingen

Building, Slope, Rectangle, House
Gesture, Elbow

10 jaar zomerschool

De zomerschool was vanaf het begin een onlosmakelijk deel van het kernprogramma: een ontmoetingsplaats voor jongeren uit kwetsbare milieus en toekomstige leerkrachten. Gedurende 10 dagen doorlopen jongeren en leerkrachten samen een intensieve leerervaring. Ze ontwikkelen hun zelfkennis en tal van andere vaardigheden, waaronder creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, ondernemerschap en veerkracht.

Trouwe partners zoals de gemeente Anderlecht, FEFA, de school Matteo Ricci, Stad Antwerpen en Stedelijk Lyceum Olympiade maakten het ons de afgelopen jaren mogelijk deze waardevolle lesweken te organiseren waarbij de leerlingen in de voormiddag les krijgen in STEM, Nederlands en Frans – onze deelnemers zetten zo hun opgedane kennis om in de praktijk- en zich in de namiddag bij diverse sport- en spelactiviteiten konden uitleven.

In 2023 openden we voor het eerst de deuren van een tweetalige zomerschool: onze Zomeracademied’été in Anderlecht werd door maar liefst 230 leerlingen bezocht en bood zowel leerlingen uit het Franstalig als het Nederlandstalig Brussels onderwijs een rijk zomeraanbod.

En ook hier waren onze jongeren uit de leerlingenraad omnipresent! Ter voorbereiding van de Zomeracademied’été hielpen Hassan, Safia en Lina flyers over heel Brussel verdelen en konden zo de inschrijvingen een echte boost geven. Hassan en Aya hielpen tijdens zomerschool zelf ook met het voorbereiden van de badges en het klaarzetten van de klassen. Wat een toewijding en inzet van onze leerlingen!

Vision care, Smile, Shoe, Leg, Comfort, Eyewear, Happy, Thigh, Lap, Cool
Flash photography, Smile, Fashion, Sleeve, Gesture, Happy
Jeans, Photograph, Handwriting, Human, Window, Gesture, Happy, Wall, Leisure, Blackboard
Flash photography, Face, Smile, Outerwear, Neck, Sleeve, Happy, Wrap
Social group, Smile, Sky, Building, Cloud, Travel

10 jaar leerlingen aan het woord

Onze leerlingen een stem geven, hun het gevoel geven dat ze gehoord worden en hun ook echt inspraak geven, dat is voor Teach for Belgium essentieel. Enkel door jongeren in hun kracht te zetten om al van jongs af aan bij te dragen aan verandering, kunnen we samen met hen de onderwijsongelijkheid in ons land aanpakken. De mooiste momenten doorheen de jaren waar de leerlingen hun stem hebben laten horen hebben we hier geselecteerd:

2015

De 'Student Learning and Perception Survey' helpt onze deelnemers vanaf het prille begin van Teach for Belgium om op koers te blijven in de klas door de leerlingen regelmatig te bevragen over wat wel en niet werkt. Wederzijdse feedback schept verbinding, vertrouwen en een krachtige leeromgeving en zodoende betere leerprestaties.

2021

In onze Impact Stories vertellen verschillende leerlingen wat voor hen nu eigenlijk een goede leerkracht is:

2019

De Student Board wordt in het leven geroepen en wordt een groot succes. Sindsdien hebben ruim 30 leerlingen hun generatie en medeleerlingen vertegenwoordigd, bijgedragen aan belangrijke Teach for Belgium-evenementen en deelgenomen aan inspirerende activiteiten. Bekijk de video en ontdek wat de jongeren uit de allereerste leerlingenraad erover vertellen.

2023

Staande ovatie voor de leerlingenmodule van Éloïse en Aya tijdens de zomertraining.

Elk jaar wordt tijdens de zomertraining een module gegeven door onze leerlingen. Onze deelnemers kunnen zich zo beter inleven in hun realiteit en bepaalde stereotypes rond leerlingen worden ontkracht. Ook laten de leerlingen zien hoe belangrijk het is als leerkracht een band te scheppen met de leerlingen en hen echt te leren kennen. De module van zomer 2023 was één van de meest succesvolle van de afgelopen jaren. Éloïse en Aya kregen een staande ovatie van onze cohorte. Ze deelden hun parcours en ervaringen zo openhartig en authentiek dat de zaal er stil van werd.

Als lid van de Teach for Belgium-leerlingenraad heb ik mijn sociale vaardigheden aanzienlijk verbeterd. Door samen te werken met andere leerlingen en betrokken te zijn bij besluitvorming en projecten, heb ik mijn communicatieve en leiderschapsvaardigheden kunnen ontwikkelen, wat me een grote boost gaf op sociaal gebied.
Het is bijna niet te geloven dat het alweer bijna 5 jaar geleden is dat ik voor het eerst in aanraking kwam met Teach for Belgium. Tijdens deze periode heb ik niet alleen de kans gehad om zo’n inspirerende leerkracht te hebben, maar ook om deel uit te maken van de Student Board. Wat voor mij het allerleukste is, is dat ik nog steeds opportuniteiten blijf krijgen om mijn talenten verder te ontwikkelen.
Tout d’abord je n’aurais pas cru, que moi petite élève soit entendue
Eux, professeurs, à en devenir, n’attendent que mon compte rendu.
Avant, 8 ans déjà, moi 2 ans seulement, c’est embarrassant mais je le dis fièrement.
Changer les choses prend du temps c’est pour ça que l’on s’y est mis : IL Y A 10 ANS. Quelle bonne expérience
Hassan; 18 jaar oud
Cindy; 20 jaar oud
Aya; 16 jaar
Dress shirt, Smile, Sleeve, Standing, Eyewear, Style, Happy
Table, Rectangle