Smile, Happy

10 jaar Teach for Belgium

Organism, Gesture, Handwriting, Wall
Urban design, Leisure
Footwear, Jeans, Trousers, Shoe, Shorts, Leisure

Er was eens een groep van vier gelijkgestemden met een droom: onderwijsongelijkheden aanpakken via collectief leiderschap bij leerkrachten. In 2009 brengt de Koning Boudewijnstichting een groep economen en academici samen, waaronder Philippe Mauchard, collega van Etienne Denoël en sterk geïnspireerd door Teach First in het Verenigd Koninkrijk, dat daar werd opgericht in 2003. Het resultaat: de whitepaper ‘we need AIR (Autonomy, Innovation, Responsability)' met 25 onderwijsgerelateerde aanbevelingen, 4 daarvan worden later geïntegreerd in het actieplan van Teach for Belgium.

In 2010 leren Pierre Pirard en Etienne Denoël elkaar kennen. Etienne Denoël is op dat moment directeur bij McKinsey en heeft al sinds 2007 groeiende interesse voor de onderwijssector. Pierre Pirard is in 2009 na 25 jaar als leidinggevende in de bedrijfswereld overgestapt naar het klaslokaal en geeft les in Molenbeek. Hij zoekt meer zingeving. Meer impact. In 2011 verschijnt zijn boek “vous n’êtes pas des élèves de merde”, gevolgd door een inspirerende TED Talk in 2013 over de kenmerken van een effectieve leerkracht. De sleutel tot effectief lesgeven en met name aan leerlingen die opgroeien in moeilijke omstandigheden zit hem, zijns inziens, in leiderschap. Een echte leider gelooft in anderen en doet hen geloven in zichzelf. Het kader voor Teach for Belgium is gelegd.

In 2023 vieren we onze tiende verjaardag en blikken we terug op een indrukwekkend parcours, wat dankzij de visie en het doorzettingsvermogen van deze visionairs niet mogelijk geweest zou zijn. Bedankt!

Eind 2012 wordt er al fervent nagedacht over een ontwikkelingsplan voor een nieuwe vzw. In maart 2013 wordt de droom werkelijkheid: Pierre Pirard, Etienne Denoël, Philippe Mauchard en Laurent Ledoux richten, met de steun van Teach for All, Teach for Belgium op. De ambitie - 30 leerkrachten laten starten in schooljaar 2014-2015 , allereerst in de Franstalige gemeenschap – wordt een groot succes en geeft de aanzet tot een uitbreiding naar de Vlaamse Gemeenschap in 2016.

Er was eens...

Hoe kwam het dat jongeren, die al 15 jaar in de schoolbanken zaten en verre van dom waren, zo weinig wisten? Hoe kwam het dat dezelfde jongeren bij de ene leerkracht het goed, maar bij de andere leerkracht het slecht deden?

Pierre beseft dat er twee types leerkrachten zijn. De ene leerkracht ziet juist deze jongeren als een ‘verloren generatie’. De socio-economische achtergrond van deze leerlingen maakt dat ze niet goed meekunnen op school en dit is een fataliteit die we gewoon moeten accepteren. Het andere type leerkracht past 4 basisprincipes toe:
1. In de leerlingen geloven, ongeacht hun achtergrond.
2. Concrete, haalbare, meetbare doelstellingen vastleggen
3. Investeren in leerlingen en doelstellingen
4. Een efficiënte succesroute plannen en uitrollen.

Lesgeven met leiderschap aan die leerlingen die al hun zelfvertrouwen kwijt zijn, die zo ver achterlopen dat school geen betekenis meer heeft, heeft effect. Blijven geloven in je leerlingen is de sleutel. Echt leiderschap toont anderen de weg naar succes.

Tot op de dag van vandaag is dit de rode draad van de visie en missie van Teach for Belgium.

De TED Talk van Pierre Pirard vat de basis van goed leiderschap in leerkrachten samen

Dress shirt, Flash photography, Forehead, Watch, Chin, Bookcase, Shelf, Sleeve, Collar, Clock

Onze visie

Sinds 2013 hebben we één visie voor ogen, die met de jaren steeds actiegerichter en concreter werd: “Op een dag zullen alle leerlingen dezelfde slaagkansen hebben, ongeacht hun socio-economische achtergrond”.

In 2013 was het al duidelijk hoe groot de kloof is tussen de leeruitkomsten en slaagkansen van leerlingen met een sociaaleconomisch kwetsbare achtergrond en die van jongeren afkomstig uit welgestelde milieus. Vandaag de dag, tien jaar later, komen hier nog een resem andere uitdagingen bij. De wereld van 2023 is niet meer die van 2013. Klimaatverandering, de covidcrisis, het lerarentekort: onze jongeren hebben het allemaal van dichtbij meegemaakt en de maatschappij van morgen zal zelfs nog meer van hen vragen. Teach for Belgium blijft er zich daarom ook de komende jaren voor inzetten om van ons onderwijs een omgeving te maken waar alle jongeren gelijke kansen krijgen en met de juiste uitrusting, het nodige zelfvertrouwen en een goede portie veerkracht de samenleving kunnen instappen.

Shirt, Table, Chair, Yellow, T-shirt

Onze missie

Sinds dag 1 gaan we voor één duidelijke missie: Teach for Belgium mobiliseert, selecteert, vormt en ondersteunt geëngageerde mensen die zich willen inzetten als leerkracht in scholen met veel socio-economisch kwetsbare leerlingen. Als organisatie blijven we echter alert en kritisch naar onze eigen werking toe en evalueren onszelf regelmatig. In 2020 bepaalden we een aangepaste koers en werd onze 2-pijlerstrategie geboren: het kernprogramma (onderzoeken, testen en innoveren via onze deelnemers van ons leiderschapstraject) en de olievlek (delen en breed samenwerken met het onderwijsveld). Hieruit ontstond ook het tweede deel van onze missietekst: In samenwerking met haar netwerk van onderwijspartners verzamelt en verspreidt de organisatie (denk)kaders, goede praktijken en concrete instrumenten gericht op sterke leeruitkomsten, positieve relaties in onderwijs, en veerkracht van zowel leerlingen als schoolteams. Sinds de concrete uitrol van onze olievlekstrategie hebben we een nog sterkere samenwerking met het onderwijsveld kunnen realiseren en versterkten we in 2023 ruim 300 onderwijsprofessionals, naast de 30-40 deelnemers binnen het kernprogramma. Hierbij leggen we een specifieke focus op aanvangsbegeleiding en onderwijstechnieken.

Table, Curtain

Teach for Belgium draagt met haar missie bij aan drie van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van UNESCO:

Gesture, Font
Purple, Triangle, Violet, Pink, Font, Rectangle, Magenta
Automotive tire, Font

Een decennium aan impact

Teach for Belgium-leerkrachten

Teach for Belgium-leerkrachten

leerlingen in de zomerschool

leerlingen in de zomerschool

leerlingen krijgen les van
een Teach for Belgium-leerkracht

leerlingen krijgen les van
een Teach for Belgium-leerkracht

partnerscholen in
de Franstalige gemeenschap

partnerscholen in
heel België

394

2.280

133.292

152

22

150

2.200

13

1 september 2014

1 september 2023

Table, Rectangle