Table, Furniture, Laptop, Computer, Chair, Window

10 jaar
vorming & ondersteuning

10 jaar zomertraining en doorlopende vorming en ondersteuning: dat mag in de verf gezet worden! Graag nemen we jullie mee terug in de tijd en blikken terug op een vormingsprogramma dat continu in evolutie blijft.

Table, Hand, Tableware, Clock, Desk
Joint, T-shirt
One-piece garment, Fashion design, Smile, Shoe, Leg, Dress, Red
Shirt, Furniture, Chair, T-shirt
Table
Shirt, Furniture, Chair, Table, Coat

2014

De eerste 22 Teach for Belgium-leerkrachten starten met 2 weken zomerschool en geven 3 weken les en sportactiviteiten in de allereerste Académie d’Été in Anderlecht aan een 150 leerlingen. Een pittige zomeragenda voor deze eerste lichting! Na deze eerste intensieve trainingsperiode volgen deelnemers nog twee jaar trainingsweekenden en vormingsmomenten: deze formule blijft, tot de dag van vandaag, de rode draad van het Teach for Belgium-programma.

2016

De eerste zomer met leerkrachten voor de Vlaamse Gemeenschap! We gaan aan de slag met één groep van gelijkgestemden, ongeacht de moedertaal, die in heel België strijdt tegen kansenongelijkheid.

2018

Het besef dat de klasmanagement- en onderwijstechnieken hand in hand gaan met een diepere zoektocht naar de overtuigingen en waarden van een leerkracht om zo echt tot resultaat bij de leerlingen te komen groeit. Het werk van Elena Aguilar en het concept transformationeel coachen doet intrede bij Teach for Belgium.

2017

In de aanloop naar zomer 2017 wordt er onder leiding van Catherine Leclef een nieuw trainingsaanbod samengesteld. Op een Teach for All-conferentie komen de tutoren in aanraking met de Teaching Techniques van Doug Lemov. Zomer 2017 worden de eerste 20 technieken aangeleerd aan de nieuwe cohorte.

2019

Het werk van Brené Brown brengt een diepere bewustwording rond leiderschap. Ons traject was sinds dag één een leiderschapsontwikkelings-programma, maar het was de definitie van Brené Brown die de vinger legt op wat dit nu eigenlijk betekent voor een leerkracht. Leiderschap vertrekt vanuit zelfkennis en zelfbewustzijn om vanuit hier het gedrag van anderen te kunnen begrijpen.

2020

Het duurt ruim 2 jaar voordat het hele team zelf volledig doordrongen is van de teaching techniques en het transformationeel coachingsmodel van Elena Aguilar. Er wordt nu binnen het team echt een gemeenschappelijke taal gesproken.

2021

In 2021 gaan we actief aan de slag met de denkkaders die de rode draad vormen binnen alles wat we doen: enkel wanneer we als leerkracht weten wie we zijn, wat onze waarden zijn en waar we voor staan, kunnen we authentiek en krachtig voor de klas staan en verbinding creëren met onze leerlingen. Door de komst van ons onderzoeks- en evaluatieteam kunnen we steeds beter onze impact meten.

2023

Tien jaar later is ons trainingsprogramma inhoudelijk een weerspiegeling van tien jaar proberen en testen, zoeken en bijschaven, expertise opbouwen en evidence-based te werk gaan. Alle puzzelstukjes zijn één geheel geworden.

  • Ik ben me volledig bewust van mijn
    verplichtingen aan anderen en van de keuzes die ik maak
  • Ik ken mijn eigen grenzen en dit helpt mij om mijn afspraken na te komen
  • Ik stel mij nieuwsgierig op in plaats van te verwijten

100% betrouwbaar

Font
  • Ik stel persoonlijke doelen die overeenkomen met mijn talenten en passies
  • Ik streef enthousiasme na

Met passie

  • Ik neem tijd om anderen te waarderen
  • Ik sta stil bij inspanning en verwezenlijkingen
  • Ik stel mij dankbaar op

Mijlpalen vieren

  • Ik durf mij kwetsbaar op te stellen
  • Ik erken mijn angsten en blijf gefocust op het einddoel
  • Ik ga over tot actie

Moedig zijn

Gesture, Font
  • Ik ga in verbinding met anderen via empathie
  • Ik leer van de wijsheid van anderen en geloof in de kracht van samenwerking
  • Ik blijf nieuwsgierig

We staan in verbinding

Human body, Sports gear, Hand, Arm, Gesture, Thumb, Microphone, Finger, Elbow, Glove
  • Ik heb vertrouwen in het groeiproces
    (het mijne en dat van anderen)
  • Ik blijf proberen
  • Ik zoek naar mogelijkheden

Het is mogelijk

Font

Onze denkkaders

Onze wijze lessen uit 10 jaar Teach for Belgium

We maken graag ons hemd nat: we stellen ons zelf kwetsbaar op want dat verwachten we ook van onze leerkrachten, we leren (aan) door te modelleren, we blijven met beide benen in het veld staan om zo legitiem mogelijk te blijven

Stap voor stap: het eerst introduceren van de onderwijstechnieken en pas daarna het transformationeel coachen was een gouden zet. De gemeenschappelijke taal was hierbij altijd een belangrijke rode draad.

We zetten de stappen samen: het is essentieel om als team te groeien en te blijven professionaliseren. Wanneer we kiezen voor een weg, bewandelen we deze dus allemaal samen.

Je nieuwsgierig opstellen naar de ander toe is essentieel

We vierden onze tiende zomertraining met een cohorte die gemotiveerder en hechter is dan ooit! Ontdek hier wat onze deelnemers vertelden over de zomertraining van 2023

Table, Rectangle