Urban design, Building, Stairs, Floor, Flooring

10 jaar deelnemers

en alumni

10 cohortes

10 gezichten

Florent Monderer, leerkracht wiskunde en boeddhistisch zenmeester

Ik nam deel aan de allereerste cohorte van Teach for Belgium, van 2014 tot 2016. Op dat moment besefte ik pas dat ik echt gemaakt was voor het lesgeven: wat een openbaring! Ik heb twee jaar wiskunde gegeven en ben toen voltijds aan de slag gegaan als leerkracht zen, iets wat me persoonlijk heel nauw aan het hart lag. In 2020 ben ik teruggekeerd naar de klas als wiskundeleerkracht, maar zen zal ik altijd blijven beoefenen en onderwijzen.

Het Teach for Belgium-programma heeft me wegwijs gemaakt in het onderwijslandschap. Hierbij was de ondersteuning van mijn tutoren onontbeerlijk. Ik heb geleerd pedagogisch verantwoord te handelen, heb inzichten verworven over klasmanagement, actief luisteren en empathie, en heb zelfvertrouwen opgebouwd als leerkracht. Maar eerlijk is eerlijk: het waren twee loodzware jaren. Ik heb geleerd de mouwen op te stropen, mijn plan te trekken, niet te veel hooi op mijn vork nemen en mijn behoeftes duidelijk uit te drukken. De mensen met wie ik dit avontuur heb beleefd zijn voor altijd in mijn hart gegraveerd.

DOMINO - 2014

Killian Simon, leerkracht economie/handel en coördinator op l'Institut Marius Renard (Franstalige gemeenschap - Brussel)

Teach for Belgium heeft een aanzienlijke impact gehad op mijn loopbaan. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik de ontelbare uitdagingen van het leerkrachtenberoep die dagelijks op je afkomen niet half zo veerkrachtig en vastberaden het hoofd had kunnen bieden zonder de constante coaching en steun van Teach for Belgium en de ontwikkelingskansen van het internationale Teach for All-netwerk.

De Teach for Belgium-gemeenschap is voor een mij een unieke ontmoetingsplek van gelijkgestemden die voor zowel verbinding als drijfveer zorgt om samen de onderwijsongelijheid aan te pakken. Regelmatig samenkomen, goede praktijken delen en effectieve strategieën uitwisselen om de kwaliteit van het onderwijs in België te verbeteren is een ongelooflijke bron van motivatie.

Het leerkrachtenberoep in de verf zetten in een maatschappij die de leerkracht niet altijd naar waarde lijkt te schatten maakt ook belangrijk deel uit van het saamhorigheidsgevoel tussen Teach for Belgium-deelnemers en alumni. Het vieren van grote en kleine succesmomenten helpt ons te blijven gaan en ons steeds harder in te zetten voor onze leerllingen en onze collega's. Zelfs na al bijna 10 jaar voor de klas.

DYNAMO - 2015

Marie-Garance Nolet, leerkracht Frans in het Lycée Intégral Roger Lallemand (Franstalige gemeenschap - Brussel)

Het Teach for Belgium-programma was voor mij een aanzet om bewuster te worden van de fundamentele rol van onderwijs binnen onze samenleving. Ik had altijd al willen lesgeven en door Teach for Belgium heb ik dan de stap gezet. In de praktijk werd het snel duidelijk dat lesgeven betekent er met hart en ziel voor gaan, en dat het echt een verschil maakt om alle leerlingen mee te proberen krijgen. De eerste maanden waren zwaar, en wat was ik blij dat ik een klankbord had tijdens de vormingsmomenten! Het maakt zo’n verschil wanneer je voelt dat je niet alleen bent en dat je harde werk gewaardeerd wordt! Het uitwisselen van ideeën, aanleren van nieuwe praktische handvaten en onze eigen didactische kaders onder de loep nemen hebben me echt geholpen om me sterker in mijn schoenen te doen staan als leerkracht. Lesgeven is zowel een avontuur als een uitdaging, en dat elke dag opnieuw.

crescendo - 2016

Dag De Baere, educatief consulent pedagogische innovatie

Ik werk op dit moment als zelfstandig educatief consulent en geef advies aan verschillende scholen en organisaties op vlak van pedagogische innovatie. Door deel te nemen aan het programma en als leerkracht te starten heb ik een enorme passie ontwikkeld voor ons onderwijs als hefboom voor gelijke kansen. Als ik één iets moet delen, dan leg ik graag de focus op de opportuniteiten. Teach for Belgium heeft me de kansen geboden om mezelf te ontwikkelen en expertise op te bouwen. Er gaat geen dag voorbij, zonder dat ik gebruik maak van mijn ervaringen als leerkracht, als beleidsmedewerker of als alumnus van Teach for Belgium. 

Binnen Teach for Belgium komt iedereen aan met een andere rugzak en achtergrond. Toch zijn we daar allemaal met één gemeenschappelijk doel en missie. Samen school maken en streven naar gelijke kansen werkt ontzettend motiverend. Dit gigantische netwerk aan mogelijkheden is voor mij een bron van inspiratie en geeft me de mogelijkheden om verschillende initiatieven te realiseren.

colibro - 2017

Vision care, Social group, Glasses, Shirt, Eyewear

Christina Meert, leerkracht geschiedenis en burgerschap aan Campus Comenius (Brussel) en educatief medewerker Inclusie aan het Universitair Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking

Op dit moment geef ik halftijds les in een secundaire school in Brussel. Daarnaast geef ik vormingen in het hoger onderwijs rond inclusie (dekolonisatie, armoede, anti-racisme, enz.) in het kader van de internationale mobiliteit van de studenten.

Ik ben oprecht dankbaar voor de kans om met de juiste ondersteuning in precaire contexten les te geven en de onderwijsgerelateerde en sociale uitdagingen in België beter te kunnen bevatten. Via de Teach for Belgium-gemeenschap kreeg ik niet alleen toegang tot continue vorming, mentoren en vrienden, maar ook groei- en ontwikkelingskansen op zowel professioneel als persoonlijk vlak, en dit doorheen heel mijn parcours. Dit heeft mijn onderwijscompetenties versterkt en mijn gevoel dat ik er niet meer alleen voor stond in mijn strijd tegen onderwijsongelijkheid. Zo kon ik, samen met andere alumni, de taskforce Inclusiveness oprichten, iets wat me heel nauw aan het hart ligt. Mijn deelname aan het programma heeft mijn engagement om kansenongelijkheid te bestrijden en de behoefte om bij te dragen aan een eerlijker onderwijssysteem alleen maar versterkt.

MANDALA - 2018

Hanne Van Hoylandt, leerkracht Engels in GO! Spectrumschool Campus Deurne (Antwerpen)

Teach for Belgium heeft me uitgedaagd om de onderwijsongelijkheid niet te accepteren, maar om op zoek te gaan naar een manier die bij mij past om daar een verschil in te maken. Ik durf niet beweren dat ik onderwijsongelijkheid heb verminderd door mijn lespraktijk. Ik ben er daarentegen wel rotsvast van overtuigd dat ik door mijn oprechte en enthousiaste belangstelling in mijn leerlingen, bij sommigen voorbij hun demotivatie kon kijken en hen het gevoel gaf dat ze echt gezien werden. Die verbinding zorgde voor een vonkje zelfvertrouwen waardoor ze hun eigen pad durfden te zoeken en bewandelen, wetende dat ze na elke keer struikelen ook terug zouden kunnen opstaan.

Ik besef intussen dat er ook op andere plaatsen dan het klaslokaal aan (onderwijs)gelijkheid kan gebouwd worden. Daarom volgde ik een extra opleiding en hoop ik in de toekomst een shift te maken naar de persoonlijke ondersteuning van jongeren in een groen kader met assistentie van dieren.

UBuntu - 2019

Tom Danhieux, vreemdelingen- en immigratieadvocaat bij JUS COGENS

De feedbackcultuur van Teach for Belgium inspireert mij tot op vandaag. In het programma staat feedback centraal. Daarbij wordt vooral gefocust op positieve feedback, wat niet alleen plezant is, maar ook gewoon bijzonder goed werkt. Dat heb ik vanaf mijn eerste week voor de klas gemerkt.

Ik ben er zeker van dat het Teach for Belgium-programma en in het bijzonder de begeleiding van mijn tutor Nicolas mijn groeicurve als leerkracht enorm heeft vergroot. Door het programma was ik een efficiëntere en effectievere leerkracht, wat natuurlijk ten goede kwam van mijn leerlingen.

Nu ik niet meer voor de klas sta merk ik hoe weinig constructieve feedback er wordt gegeven rondom mij. Dat is echt een gemiste kans. Zo liet ik mijn baas onlangs een google-form invullen over mijn, maar ook zijn werkervaring. Daarna hadden we een bijzonder interessant en leerrijk gesprek.

PHOENIX - 2020

Stijn Peeters, leerkracht Nederlands aan het Athénée Emile Bockstael (Franstalige gemeenschap - Brussel)

Wat ik onthou van mijn deelname aan het Teach for Belgium-programma zijn enerzijds de praktische handvaten om mijn onderwijsopdracht sterker en beter te kunnen uitvoeren en anderzijds de warme en open gemeenschap waarvan je deel uitmaakt. Alhoewel het niet te onderschatten is als tijdsinvestering, krijg je er behoorlijk wat voor terug: zelfvertrouwen, groeipotentieel en een veelzijdig klankbord. De Teach for Belgium-gemeenschap zorgt ervoor dat je met een open en onderzoekende blik de wereld blijft bekijken. Je zet je op een veelzijdige wijze in op inclusiviteit, wat automatisch zorgt voor persoonlijke groei. Het vergroot je wereld en werpt een dam op tegen verzuring.

Het is vaak na interactie met leerlingen dat het soms echt tot me doordringt dat ik het verschil kan maken. Zoals wanneer een voormalige leerling de opmerking maakt dat ik werkelijk in hen investeer, of sterker nog, dat ik de enige ben die echt naar hen luistert. Dit schooljaar hebben een aantal leerlingen me gevraagd of ik hun toch geen les kan geven aangezien ze dit schooljaar geen leerkracht Nederlands hebben. Ondanks mijn volle uurrooster heb ik hen er toch nog bijgenomen. Dit zou ik niet kunnen zonder mijn traject bij Teach for Belgium.

MERAKI - 2021

Mireille Madjouo Ghotu, leerkracht wiskunde aan het Institut Saint-Vincent de Paul (Franstalige gemeenschap – Brussel)

Ik kom uit Kameroen, waar het overweldigende merendeel van de leerlingen een socio-economisch kwetsbare achtergrond heeft. Dankzij het Teach for Belgium-programma werd voor mij de cultuurshock ietwat gedempt en kon ik me inwerken in de gebruiken en werkwijze van het Belgisch onderwijssysteem, kreeg ik inzicht in de uitdagingen en voelde ik me deel van één grote onderwijsfamilie toen ik aankwam in België.

Wanneer ik voor de klas sta geef ik enkel het beste van mezelf en wil ik dat mijn lessen van de hoogste kwaliteit zijn. Ik vertrek vanuit goede basiskennis en vakbegrip zodat ik mijn leerlingen kan uitrusten met de juiste bagage om door te stromen naar het hoger onderwijs.

Waar ik het Teach for Belgium-programma mee associeer:

  • De glimlach van mijn cohorte-collega’s tijdens de samenkomsten en trainingsmomenten
  • Ons gezamenlijk engagement voor een beter en eerlijker onderwijssysteem
  • Het gevoel de juiste keuze gemaakt te hebben

We blijven strijden !

KAHUNA - 2022

Özge Tufan, leerkracht Engels en PAV in Spectrumschool Deurne (Antwerpen)

Je wordt als leraar in het diepe gegooid. Op 1 september moet je voor een lokaal vol jongeren staan en hen iets bijleren, of je nu van een lerarenopleiding komt of als zij-instromer uit het bedrijfsleven in het onderwijs start. En hoe intimiderend dat lokaal vol leerlingen ook lijkt aan het begin, die jongeren zijn het beste onderdeel van deze job! Als zij-instromer ben ik tot dusver naarstig op zoek geweest naar handvatten, juist op die momenten dat ik het gevoel had dat ik de grip op mijn leerlingen, mijn klaslokaal en mijn lessen aan het verliezen was. Waar vind ik die? De lerarenopleiding waarvan ik er inmiddels één semester op heb zitten? De aanvangsbegeleiding van mijn school? Die zijn voor mij nog niet concreet genoeg. Het is uiteindelijk de Zomeracademie geweest waar ik op die momenten op terug kon vallen. De Teaching Techniques geven je 'survival-skills'. Als beginnend leerkracht, vooral als zij-instromer, heb je nog geen eigen visie op de kunst van het lesgeven. Dat komt nog, door het vooral lang genoeg te doen. Misschien ook met vallen en opstaan. Juist daarom is de training van Teach for Belgium voor mij persoonlijk zo waardevol - omdat je handvatten en een vangnet krijgt zodat je weet dat vallen normaal is en dat er mensen voor je klaarstaan die je willen helpen met veerkracht weer op te staan.

ATENA - 2023

Smile, Outerwear, Neck, Sleeve, Gesture, Collar, Waist
Footwear, Leisure

onze cohorte van 2023

9 deelnemers studeerden net af in het hoger onderwijs of hadden maximaal 3 jaar werkervaring (28%)

22% leerkrachten wiskunde

8 deelnemers waren al meer dan 3 jaar actief in het werkveld en waren jonger dan 35 (25%)

28% leerkrachten wetenschappen

50% taalleerkrachten

15 deelnemers waren ouder dan 36 en maakten na meerdere jaren in een andere sector een carrièreswitch (47%)

32 nieuwe deelnemers

De deelnemers zijn tussen de 24 en 59 jaar oud

28%

22%

25%

28%

47%

50%

19 mannen (59%)

13 vrouwen (41%)

66% Franstaligen

34% Nederlandstaligen

Table, Rectangle